Smiler du på mail?

Bruker du :-) eller :-(  eller andre «emotegn» i jobbrelaterte mail, som så mange andre? Sikker på at det er smart, på alle mulige måter? Og overfor alle mulige mottakere?

Du er antagelig litt på vakt nå. Og helt riktig, det er ikke like smart å bruke «emotegn» i alle mulige sammenhenger.  Jeg forsker blant annet på bruk av «emotegn» (engelsk: emoticons)  i epost. Jeg forteller snart mer her om hva jeg har funnet. Flere av «mine» Master of Science (MSc) og Executive Master studenter bidrar til denne forskningen ved å gjøre spennende eksperimenter, og resultatene fra mange av disse eksperimentene vil jeg dele med dere.

I mellomtiden vil jeg gjerne høre hvorfor du bruker :-) eller :-( i dine jobbmail  – eller ikke!

Ønsker dere alle en super, lærerik uke!

Linda Lai

Posted on 22. september 2013, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Tusen takk for spennende innspill og beklager sent svar. Jeg må bruke ordboken litt for å tolke det du skriver, men tror du er inne på flere viktige motivasjonsgrunnlag for smiletegn. Jeg kommer snart tilbake med mer. :-) Linda

  2. Takk for oppriktigheten, Bente! Enig i at du ikke pleier å legge noe mellom. (Her hadde det kanskje passet med et smiletegn.) Det er nok mange som bruker smiletegn for å oppnå noe. I min neste artikkel skriver jeg nettopp om det, basert på flere eksperimenter jeg har gjort de siste par årene. Det er ikke alltid man oppnår det man ønsker, nemlig. Spesielt i jobbsammenheng og hvis man ikke har møtt mottakeren tidligere. Pluss litt til, som jeg sparer til artikkelen kommer. :-) /Linda

  3. Bruker smiletegn når jeg ønsker å oppnå noe eller å understreke vennligheten min (fordi jeg ikke er noe flink med smisking så blir smiletegnet det nærmeste jeg kommer)

  4. Hei!
    Veldig interessant! hols oss oppdatert!

    Jeg bruker smil
    – for å supplere den lokusjonære språkhandling med et klart tegn på at den tilsvarer min vennlige illokusjonære handling (når dette går fortere enn å omgjøre ordlegging);
    – tilsvarende andre pardel i et nærhetspar som samtalepartner starter med «takk», «hilsen», osv;
    – som rask og vennlig «erkjent»-svar til henvisninger fra bekjente, som ikke trenger fordypning;
    – som fast erstatning for en sliten mvh.

    :-)
    italo

Kommentar? Undertegn med fullt navn! Jeg er ikke anonym...

