For mye utdannelse?

Kristin Skogen Lund (innlegg DN lørdag 28. sept. 13) har tatt mitt poeng når det gjelder det jeg kaller «mastersyken». Se mer her: http://www.bi.no/bizreview/artikler/mastersyken/

Høy utdannelse er blitt et mål i seg selv, nesten uavhengig av innhold og relevans. Mange glemmer at det viktigste for arbeidsgivere er å skaffe riktig kompetanse. Og riktig kompetanse er ikke nødvendigvis det samme som høyest mulig utdanning. Utdanningstilbudet bør derfor være bedre forankret i reelle behov i arbeidsmarkedet.

DN Skogen Lund

Min og andres forskning viser også at både fremtidige og nåværende medarbeidere selv har alt å tjene på å ha riktig kompetanse, slik at de kan bruke mest mulig av potensialet sitt på en motiverende og meningsfylt måte. I dag er kompetanseutvikling overfokusert og kompetansemobilisering underfokusert. (Jeg skriver mer om dette i boken «Strategisk kompetanseledelse» (3. utg., 2013, Fagbokforlaget): http://fagbokforlaget.no/?isbn=9788245014471

/Linda Lai

Posted on 29. september 2013, in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Kommentar? Undertegn med fullt navn! Jeg er ikke anonym...

