Hvorfor blir noen ledere maktsyke og andre ikke?

Baron Acton (1834-1902), historiker og moralist, sa følgende: «Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely. Great men are almost always bad men.“

Lord_Emerich_Edward_Dalberg_Acton

Et tema som opptar meg, er hva makt gjør med dem som får den. Og om vi velger ut ledere som er i stand til å håndtere det ansvaret makt gir, på en god måte. Eller kanskje tvert imot.

Jeg spør meg om hvordan og hvorfor makt gjør noe med oss. Og i samarbeid med doktorgradsstipendiat Ingvild M Seljeseth skal jeg de neste fire-fem årene forske videre på hvorfor makt misbrukes av noen og brukes på en god måte av andre. Hva er det med personligheten eller situasjonen som er avgjørende? Vi skal eksperimentere, både i laben og i feltet.

Jeg skrev om maktsyke i DN på mandag, 14. oktober. Du finner innlegget i elektronisk form her: http://www.bi.no/bizreview/artikler/maktsyke-ledere-/
/Linda Lai

Posted on 16. oktober 2013, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Hei Line. Ja, jeg kommer snart tilbake med mer. Blant annet i en bok jeg har på gang, med arbeidstittelen «Makt og påvirkning i organisasjoner». Jeg legger ut informasjon når den er ferdig og det er klart for lanseringsfest. Da legger jeg ut invitasjon her. I tillegg jobber jeg videre med forskning om dette, og en av doktorgradsstipendiatene jeg veileder, skal se på nettop maktsyke og årsaker til maktsyke de neste fire årene. Blant annet skal vi forsøke å belyse hva som er årsakene til at noen håndterer makt på en veldig god og ansvarsfull måte, mens andre blir korrupte av makt og misbruker den. Så følg med videre!

  2. Så spennende!!:) Kunne du kanskje kommet tilbake med noe av dette? Dette er noe jeg selv har lurt veldig masse på:)!!

Kommentar? Undertegn med fullt navn! Jeg er ikke anonym...

