Skrev og smil – og bli mektig!

Når jeg underviser eller holder foredrag, demonstrerer jeg ofte noe jeg kaller skreveøvelsen. Den er relevant i nesten alle sammenhenger der vi snakker om mennesker. Den er en «quick-fix» med fantastisk effekt.

skreveøvelsen ii

Alle deltagerne blir bedt om å gjøre det samme som meg. Nesten alle ler og skravler og føler seg litt beklemte med en gang. Mange tror det jeg driver med er bare tull. Men dette er tvert imot ramme alvor. For øvelsen virker som bare det. Og det kan jeg dokumentere. Og du vil neppe gå glipp av effektene, spesielt hvis du ønsker deg mer energi og pågangsmot og lavere stressnivå. Og i motsetning til andre mentale eller fysiske øvelser der det går lang tid før du merker noen effekt, har denne øvelsen helt umiddelbar effekt.

Øvelsen er veldig enkel. Sett deg vel til rette i en stol (eller sofa) og sett deg slik at du etterligner en person som føler seg veldig mektig og trygg på seg selv. Tenk gjerne på en «mafiaboss» eller en annen person av den ubeskjedne typen. Brei ut kroppen så godt du kan. Ta stor plass. Spre helst armene ut over til hver side. Legg dem bak hodet hvis det føles komfortabelt. Hvis du vil holde armene foldet over brystet, så sørg for at du skyter brystet ut og ser sterk ut. Og så skrever du! Det aller viktigste er å skreve hvis du vil ha maksimal effekt! Legg gjerne benene på bordet. Men hold knærne fra hverandre. Det er derfor kanskje enklest hvis du bare legger ett ben på bordet. Sørg for at du sitter godt og slapper av. Hold stillingen i noen få minutter, rundt to-tre minutter holder. Da skjer det spennende ting.

Prøv å si til deg selv, mens du sitter slik: «Jeg føler meg liten, svak og ynkelig.»

Var det vanskelig? Ja, de fleste opplever det slik. Når du setter kroppen i en stilling som ligner på en stilling der du føler deg sterk, selvsikker og mektig, påvirker du nemlig både hormoner og signalstoffer i hjernen, slik at du faktisk føler deg mer sterk, selvsikker og mektig.

Noe av det som skjer er at du får en reduksjon i stresshormonet kortisol. Det er gunstig å ha lavt kortisolnivå av flere grunner. Høyt kortisol gjør at du føler deg stresset og gir deg svakere immunapparat.

En annen ting som skjer når du sitter slik, er at nivået av testosteron øker. Testosteronet gjør at du føler deg sterkere og blir mer utholdende. (Mange kvinner som gjør skreveøvelsen første gang, blir redd for uønskede bivirkninger, men det er ingen grunn til bekymring. Tvert imot. Og vi får ikke bart av dette.)

Kombinasjonen av lavere kortisol og høyere testosteron gjør at du får mer energi og pågangsmot og blir bedre til å håndtere stress og risiko. Og mer fokusert og konsentrert.

En haug med kontrollerte undersøkelser, inkludert mine egne, viser også at en liten skreveøvelse som denne, har effekt i flere timer og gjør at du takler vanskelige situasjoner og mennesker på en bedre måte. Med andre ord får du en sterkere følelse av personlig makt og kontroll og også et bedre grunnlag for å bygge makt og kontroll gjennom bare en bitteliten øvelse.

Husk at øvelsen ikke er ment for å psyke ut andre. Den er ment for deg. Og for at du skal psyke deg selv opp. Poenget er heller ikke så sexy ut. Øvelsen tar seg definivt ikke like godt ut i alle sammenhenger. Så gjør den helst alene. Anbefales på morgenen og i lunsjpausen, hvis du har et par minutter for deg selv. Og rett før du skal inn i et vanskelig møte eller ta en telefonsamtale du har gruet deg til. (Du kan bruke mange andre varianter, men denne er garantert effektiv og grei å starte med.)

Du kan også forsterke effekten ved å si positive «makt»-ord til deg selv, som «sterk», «energisk», «aktiv», «mektig» og lignende. Og så anbefaler jeg å toppe av med et smil. Et smil har også direkte effekt på kropp og sjel. Og på andre mennesker. Så smilet kan du ta med deg når du er ferdig.

 

Lykke til!

/linda lai

(Opprinnelig publisert mai 2014.)

 

Tillegg: Les mer i min bok  «Makt og påvirkningskraft» (2014) – se egen fane om bøker.

_________

Hovedkilde knyttet til (endokrinologiske) effekter av (andre varianter) «power posing» :
Carney, D. R., Cuddy, A. J. C. & Jap, A. J. (2010). Power Posing: Brief Nonverbal Displays Affect Neuroendocrine Levels and Risk Tolerance. Psychological Science, Vol.21 Issue 10, p1363-1368.

 

Posted on 2. mai 2014, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Takk for bra innspill! Skreving er godt for mye.

  2. Hei Linda, ved å skreve når man sitter, låses også bekken og korsrygg (med mindre man lener seg bakover) – slik lindres belastningen på korsryggen, for de som har ryggplager. Da jeg gikk på videreutdanning innen fysioterapi fleipet læreren innen medisinsk treningsterapi: ‘se på henne, hun har sexsperrer’. Slik fikk han kvinner som ellers knep knærne sammen (det er jo det vi har lært er ‘sømmelig’!) og fikk en mer instabil korsrygg, til å våge skreve mer. Ingen ville jo ha merkelappen ‘kvinne med sexsperrer’. Skreveøvelsen er viktig (og riktig) også for den som har ryggondter.

  3. Merk at forfatteren skriver at denne øvelsen bør utføres når man er alene. Et plagsomt stort mindretall av menn ser dessverre ut til å øve på denne øvelsen mens de sitter på buss og trikk. Menn som gjør disse øvelsene på offentlige transportmidler «breier seg» ut over sin tilmålte plass og tar opp halve setet til personen som skal sitte ved siden av. Dette er ikke god mentalhygiene; dette er egoisme og dårlige manerer. Jeg pleier å skubbe hardt til det «breiale» kneet deres med mitt eget – det pleier å virke men det burde være unødvendig at medpassasjerer skal behøve å «sloss» for å få plass nok til å sitte på setet sitt.

    Så jeg håper alle lesere av rådet får med seg at øvelsen skal utføres når man er *alene*.

  4. Takk! Ja, denne typen mekanismer er undervurderte og altfor lite kjent! Og joda, det finnes mange andre varianter av øvelser, slik jeg nevner i teksten. Skriver mer om det i boken som snart er ferdig. Og Kahneman er en av de aller mest sentrale på mitt fagfelt. Boken er pensum på ett av kursene mine, «Påvirkning og makt i lederrollen». Så jeg sender anbefalingen din videre. Jeg legger ut info her og på Twitter når boken kommer i salg- og lanseringsfesten nærmer seg.

    /linda lai

  5. Det er kult hvordan vi kan lure oss til å endre humør og sinnstilstand forøvrig bare ved å imitere kroppsspråket til den tilstanden vi ønsker oss. Du har en god øvelse. Det fins mange andre. Du har kanskje lest Daniel Kahneman? Hvis ikke kan jeg anbefale «Tenke, fort og langsomt».

    Høres ut som en interessant bok du er i innspurten av. Den vil jeg gjerne lese!

    Ønsker deg en fin helg og lykke til med siste del av bokprosjektet!

    mvh
    Anne-Helene Ose-Johansen

Kommentar? Undertegn med fullt navn! Jeg er ikke anonym...

